tiistai 13. marraskuuta 2018

North Cape 7/2018

Ennen Nordkappia oli kyllä niin huikeita maisemia, että matka ei kyllä ollut tylsä. Noel taisi myös tehdä matkan nukkumisennätyksensä (3 tuntia) ja melkein koko matka päästiin ajamaan ilman pysähdyksiä!

Yövyimme Skarsvågissa, joka on ihan Jäämeren rannalla. Se on siis pieni kalastajakylä, jossa ei juurikaan ollut muuta kuin majataloja ja hostelleja/hotelleja turisteille. Muutama asukas siellä kylässä taitaa asua. Saavuimme sinne illalla, ja kävimme tekemässä pikku kävelylenkin merenrannassa ja painuimme nukkumaan. Onneksi olimme ottaneet lämpimiä vaatteita mukaan, sillä siellä ei ollut kuin muutama aste lämmintä, yöllä oli jopa pakkasta. Kylässä ei ollut mitään kauppoja, joten jos sinne päin on menossa, kannattaa ostokset tehdä aikaisemmissa kylissä.

Seuraavana päivänä meidän oli tarkoitus mennä käymään itse Nordkappissa, Euroopan pohjoisimmassa pisteessä. Sumu ja tuuli oli kuitenkin niin kova (meidän tuuria..), että emme halunneet maksaa alueen pääsymaksua siitä, että emme näkisi mitään. Onneksi kuitenkin kävimme aamulla reippailemassa majatalomme viereisellä kukkulalla, josta oli huikeat näkymät kylään ja merelle! Noelkin laitettiin kantoreppuun ja hän koki tilaisuuden sopivaksi päikkäreille.

Olisi ollut kiva olla tuolla toinenkin yö, mutta suurin osa majoituspaikoista oli täynnä ja siellä oli myös tosi kallista yöpyä. Lähdimme siis ajamaan takaisin päin, kohti Suomea.